zaadoptowani.pl

Blog tematyczny o ciąży, zdrowiu i lifestylu.

CiążaLifestyle

Czego nie można jeść w ciąży?

Czego nie można jeść w ciąży?

Ciąża, choć jest zupełnie naturalnym procesem, stanowi swego rodzaju wyzwanie dla organizmu matki. Ponieważ rozwijający się płód wszystkie składniki odżywcze pobiera od matki, podczas ciąży należy zwrócić szczególną uwagę na dietę. Dowiedz się, czego nie można jeść w ciąży, czy i w jaki sposób należy się suplementować i jaka dieta jest najodpowiedniejsza dla ciężarnej.

Jakich produktów należy unikać?

Chyba nikomu nie trzeba mówić, że w ciąży nie należy spożywać alkoholu ani palić tytoniu, czy w inny sposób przyjmować nikotyny. Jednak tak naprawdę ostrożność powinno się zachować wobec każdej substancji, która silnie wpływa na organizm, a więc także kofeiny. Dozwoloną dla ciężarnych dawką kofeiny na dzień jest ta zawarta w jednym espresso, tylko nie można zapomnieć, że kofeina nie znajduje się tylko w kawie, ale również w yerbie, czarnej herbacie i coca-coli. Nie należy również pić nawet niedużych ilości napojów energetyzujących.

Oprócz tego trzeba zwrócić uwagę na dodatki syntetycznych substancji do półproduktów i gotowych produktów spożywczych. Sztuczne konserwanty i barwniki, podobnie jak inne dodatki do żywności wysokoprzetworzonej, nie pozostają obojętne dla rozwijającego się organizmu dziecka.

Zbilansowana dieta

Z uwagi na intensywny rozwój dziecka w okresie płodowym, który ma wpływ na jego zdrowie fizyczne w ciągu całego dalszego życia, warto chociaż na okres ciąży zmienić swoje nawyki żywieniowe. Jeżeli nie wiemy, jak się za to zabrać, należy zasięgnąć porady dobrego dietetyka, ale podstawową zasadą jest unikanie żywności przetworzonej i zbilansowanie diety.

Co oznacza zbilansowana dieta? To taka, która dostarcza organizmowi wszystkich składników odżywczych w ilościach pokrywających jego zapotrzebowanie. Dla większości osób oznacza to rezygnację z białego pieczywa na rzecz razowego oraz ograniczenie spożycia mięsa i nabiału, a zwiększenie udziału owoców i warzyw w codziennej diecie. Warzywa, owoce i nasiona są najważniejszymi źródłami witamin, minerałów i dobrych węglowodanów. Jeżeli nie jesteśmy pewni, jak smacznie i atrakcyjnie przyrządzać warzywa, sięgnijmy po przepisy z kuchni wegetariańskiej i wegańskiej.

Suplementacja składników odżywczych

Choć możemy natknąć się na mnóstwo reklam i zaleceń, aby kobiety w ciąży suplementowały dosłownie każdą substancję odżywczą, warto wiedzieć, że nie jest to wcale rekomendowane przez lekarzy. Suplementy należy zażywać jedynie w wypadku niedoboru danej substancji, dlatego ważne są regularne badania krwi i konsultacje z lekarzem w przebiegu ciąży.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.